BEN ASHAARI

Wednesday, January 2, 2008

UDANG GALAH MASAK SOS

Udang galah lagii!!!!....ishh sedapnyaa!!, hari tu masak lemak dengan timun, hari ni masak sos je..senang, lagi pun udang segar ni, kalau kita masak dan letak macam2 benda "aneh", rasa asli si udang tu tak tau mana pegi......Cepat cedok nasi kita makan sama2....

Bahan-Bahannya:-
600 g udang galah (kalau pancing dpt banyak, boleh boh lebih)
1/2 camca teh serbuk kunyit
1 batang leek, dibersihkan dan kerat2
2 biji bawang besar, potong bulat
3 ulas bawang putih, diketuk
1 biji cili merah, potong serong
1/2 camca besar sos tiram
1/2 cawan sos cili
1/4 cawan sos tomato
Garam dan sedikit gula (jika perlu)
1 biji tomato, belah 6
Hirisan daun bawang (hiasan)

Cara membuatnya:-
  1. Udang dikerat muncung dan buang kotoran di kepalanya, cuci bersih, toskan dan gaul dengan serbuk kunyit dan sedikit garam. Goreng udang 2 minit, angkat dan toskan.
  2. Tinggalkan lebih kurang 3 camca besar minyak dalam kuali, tumis bawang besar, bawang putih dan leek, guna api sederhana. Masukkan sos tiram, sos tomato dan sos cili, tuang 1/2 cawan air, gaul rata dan biar mendidih.
  3. Masukkan udang dan cili merah, gaul rata. Tambah garam secukup rasa dan jika suka, tambah sedikit gula. Masak hingga pekat dan masukkan tomato, gaul rata dan matikan api. Hias dengan hirisan daun bawang sebelum dihidangkan panas bersama nasi hangat.....

23 comments:

Yatie said...

nampak sedap je udang galah.. teringin sekali utk memakan nye tapi apakan daya suami ku kena control seafood taking..uhuk uhuk..sedapnye udang galah... makcik dah bosan makan ayam dan ikan

Ummi said...

Ya Allah..mat, ko ni betul2 mncabar tekak akak tau..ish ish bila la akak nk pergi menjala udang kat rumah mat ni..mst byk lagi kat sungai tu..tinggal kat akak sikit mat..x tahan dh tengok.. Tapi mat kata x makan udang kan, anta je lah yg dah siap masak tu kat rumah kak, gerenti licinnyaa...

Anonymous said...

lama tak makan udang galah...mana nak carik kat sini.layan je la...nengok gambor mat tu....

husinzainudin.FP

lina said...

sana sini nampak udang. ko pakat ngan Kak Hani ke? Hehehe...

Retno Prihadana said...

Udang...my fave!. Disini hanya beli udang beku dari freezer, kalo yang fresh seperti ini pasti lebih enak...yumm!

arsaili said...

sedapppp...bila nak di jemput makan umah bro nih

Dwiana P said...

wow.... I am so crazy with shrimp. Love it!!

zaitgha said...

Lama nyer makan udang galah nih?

maR said...

Aduhaiii udang galah !

sue said...

abg mat....2 bulan sue cuti...mcm2 woo mskan abg mat...sedapnya...nyum nyum

dilaOHdila said...

saya selalu dengor orang dok sebutsebut nama 'matgebu' nih
lar rupanya umah che mat penuh dengan menu yang menarek.......
tengok ajer gambor ajer udah rasa tak tahan nih.....
cedapnyer.......!

alisaKAY said...

alo cik mat..tumpang makan 2 pinggan leh tak..sedap nye udang!

Anonymous said...

salam cik mat...setapp nyer...nak tanyer leek tu apa ekk...sy nie x terror masak tapi nak cuba resepi nie..

Maya said...

Udang galah ni nampak sedap betul!

Beachlover said...

your blog recipe really look amazing!! let's me review my karat bahasa first to understand your great recipe! LOL!

izzann said...

apa benda leek tu?? boleh jelaskan

tq

Anonymous said...

Huhu

Ieza said...

blog yang menarik...boleh wat ieza lebih rajin ke dapur kalu camni...he3

FIFIEY LYCHEE MARATION said...

omg.. thanks for this..

p/s: sy nk cuba resepi ni!

Anonymous said...

awat kecik beno udang galahnya??..tu udang biasala bukan udang galah k...

abercrombie coupons said...

so nice ,i like it ,i want to do it

Umm Mymoonah said...

Yummy! Mouthwatering recipe. Pizza roll buns also looks irresistible.

shahdan said...

Salam..klu ada yg berminat utk menternak Lobster Air Tawar sila layari blog sy yea..tk