BEN ASHAARI

Saturday, October 20, 2007

FUCUK MASAK LEMAK

Aroma2 hari raya masih berlegar di udara, jadi hari ni, dari pagi sampai malam (masa mat tulis ni), sedara mat masih ada lagi..maklumlah hari raya..jadi mat masak ringkas saja untuk menjamu mereka, nak dimasak gulai ayam atau daging pasti tekak masih jemu. Jadi masakkan ringkas, mudah dan cepat menjadi pilihan. Nampak mereka pun makan sedap jeee....Licin!!!!!!

Bahan-Bahannya:-
300 g fucuk (kulit tauhu kering)
1 cekak soon, rendam hingga lembut, toskan
1 biji kelapa parut
1 biji bawang besar, dihiris halus
4 ulas bawang putih, diketuk
1 biji cili merah, hiris halus
1 camca besar udang kering, rendam 10 minit, toskan dan tumbuk kasar
Garam, gula dan serbuk perasa (jika suka)

Cara membuatnya:-
  1. Rendam fucuk hingga lembut dan potong sederhana besar. Ketepikan. Tuang 1 cawan air dalam kelapa parut, ramas dan perah untuk santan no. 1, ketepikan. Kemudian tuang 700ml air, ramas dan perah untuk santan no. 2. Ketepikan.
  2. Dalam periuk, masukkan fucuk, bawang besar hiris, bawang putih ketuk dan udang kering tumbuk tadi. Tuang santan no. 2 dan didihkan atas api sederhana hingga mendidih. Jika kelihatan kering, boleh tambah 1/2 cawan air.
  3. Kemudian, masukkan soon dan hirisan cili merah. Biar mendidih dan tuang santan no.1 dan perasakan dengan garam, gula dan serbuk perasa (jika suka). Biar mendidih perlahan hingga masak. Rasa kuahnya.
  4. Hidangkan bersama nasi hangat, sambal belacan, ikan masin/ikan goreng dan ulam2man. Pasti selera!!!

1 comment:

anib firdausi said...

sy suka sngt sayur pucuk ni...ada kwn sy buat syur lemak letak ikan rebus..mkn tmbah x ingat bopa kali..memang sodap mat.