BEN ASHAARI

Thursday, December 20, 2007

LONTONG JOHOR

Disamping nasi pilaf kak nis tu, mat ada juga buat lontong...benda ni semua orang dah biasa makan kan..jadi tak payah lah nak cerita - ceriti lagi...jomm makannnnn!!!

Bahan Kuah Lodeh:- (sayur2ran ikut kuantiti masing2)
Kobis, dihiris sederhana halus
1/2 biji sengkuang, dihiris memanjang
Fucuk, direndam dan potong kecil
1 batang lobak merah, hiris nipis
Kacang panjang, dihiris serong
2 keping tauhu, potong dadu sederhana besar
Soo Hoon, direndam dan kerat pendek2
3 keping tempe, potong kecil
2 batang serai, dititik
1 inci lengkuas, diketuk
1 camca besar cili kisar
1 biji kelapa, diparut
1/2 cawan isi udang
2 camca teh udang kering, rendam 10 minit dan toskan*
10 biji bawang merah kecil*
4 ulas bawang putih*
1 cm kunyit hidup*(*dikisar halus)
Garam dan sedikit gula

Bahan Lain:-
Sambal tumis
Telur rebus, dibelah 2
Nasi impit/Ketupat
Serunding (tak letak, sebab tak buat..hehe)

Cara membuatnya:-
  1. Tuang 1 cawan air dalam kelapa parut, ramas dan perah untuk santan no.1. Tuang 1 liter air lagi dan ramas, perah untuk santan no.2. Ketepikan (kalau rasa nak lebih, boleh tambah air)
  2. Dalam periuk, panaskan 1/2 cawan minyak masak dan tumis bahan2 kisar hingga wangi, masukkan cili kisar dan masak hingga pecah minyak. Masukkan udang, lobak merah, sengkuang, fucuk dan tempe, gaul rata dan tuang santan no.2. Biar mendidih hingga hingga sayur lembut. Perasakan dengan garam dan sedikit gula. Bila mendidih, masukkan suu hoon dan akhir sekali tuang santan no.1. Kacau dan biar mendidih atas api perlahan untuk 5 minit. Rasa dan jika ok boleh dimatikan api.
  3. UNTUK PENYEDIAAN LONTONG:- Letak nasi impit dalam bekas sesuai. Tuang kuah lodeh dengan isi2nya sekali. Letak telur, sambal tumis dan serunding (jika ada) sebagai pelengkap..Boleh lah makan lepas tu...hmmmm...

4 comments:

rina said...

kenan tgk pinggan tu... mesti lg berselera mkn lontongkan...

Mat Gebu said...

Terima kasih rina kerana sudi singgah dapur pakcik...pinggan tu baru ngam kan dgn hidangan tradisi....

Aidan's Mama & Papa said...

mat, i seriosuly think you should make a book out of this!

Zaza

adi said...

salam abg mat.. cili kisar tu byk mana?