BEN ASHAARI

Sunday, November 11, 2007

EPOK - EPOK KELEDEK

Hari nie untuk minum petang, mat cuba lah buat epok-epok keledek, memandangkan ada keledek sikit kat dapur, jadi terus lah cuba. Kali nie untuk pastry dia mat cuba resipi dari "auntyyochana.blogspot.com", saja nak rasa kelainannya....Mula2 mat segan nak letak kat dapur nie gambar epok-epok tu,maklum lah, bab mengelim karipap nie mat masih amatur, belum xpert macam orang lain (((terutama Kak Rozie, tauke karipap itteww!!!!)))...hehe. Tapi ok lah kelim dia tu agak "gagah" sikit dari kaum hawa yang mengelimnya.....

Bahan Pastry:-
250 g tepung gandum*
50 g tepung beras*
45 g tepung sagu ubi*(*disatukan dan diayak
100 g mentega/majerin
130 ml air

Bahan Inti:-
400 g keledek, kupas, cuci dan potong dadu
1 biji bawang besar, cincang halus
2 ulas bawang putih, cincang halus
1 camca besar udang kering, rendam 10 minit, toskan dan tumbuk halus
1 pokok daun sup, cincang halus
1/2 camca besar sos tiram
2 camca besar kicap cair
5 - 6 helai daun kari, hiris halus
1 camca teh gula
1/2 cawan air
1 camca besar serbuk kari ikan

Cara membuatnya:-
  1. UNTUK INTI:- Panaskan 2 camca besar minyak dalam kuali. Tumis bawang besar cincang, bawang putih, udang kering dan hirisan daun kari. Kacau hingga semua wangi. Masukkan serbuk kari dan air. Bila mendidih, masukkan sos tiram, gula dan kicap cair. Masukkan keledek, gaul hingga mesra dan perlahankan api, masak hingga keledek empuk dan inti kering. Tabur hirisan daun sup dan gaul rata. Rasa inti, jika ok, angkat dan sejukkan.
  2. UNTUK PASTRY:- Gaul ramas mentega bersama tepung yang telah diayak tadi sehingga adunan bertukar rupa seakan2 serbuk roti. Masukkan air sedikit demi sedikit sambil digaul hingga menjadi doh yang kenyal dan tidak melekat di mangkuk adunan (jangan bimbang jika air tidak habis digunakan). Bulat2kan doh, tutup dengan plastic cling dan rehatkan 20 minit.
  3. UNTUK EPOK2 KELEDEK:- Doh dibahagi kepada 2 bahagian. Ambil satu bahagian, canai setebal 3 mm. Potong menggunakan acuan bulat berukuran 4 inci dan isi inti, kemaskan dan kelim tepinya seperti kita membuat karipap biasa. Buat hingga habis dan goreng terendam hingga kuning kekemasan. Angkat dan toskan.

19 comments:

Lydia said...

nak try resepi ni gak... pastry dia nampak ranggup... kat freezer i masih ada stock karipap lah... bila nak habis ni???

Mat Gebu said...

Sky...resipi tu, u boleh dapat 23 biji epok - epok (karipap), tapi i goreng 12 biji...lain ada dalam freezer...

umi_e said...

cik mat... pastry dia nampak cam lain dari biasa kan... semua bahan untuk pastry tu dah ada... inti je takde lagi... ermmmm rasanya camna? Luar biasa dari yang kita buat biasa ke??? Mengancam tak rasanya???

Mat Gebu said...

Pada mat kan kak e, pastry dia tu ada sikit kelainan...mcm kurang serap minyak masa kita goreng dan masa kita nak kelim tu lagi mudah, tak mudah merekah....tapi mat bab kelim tu tak pandai sgt...itu yg segan bila sky minta "ajar" tu..hehhe..

Lydia said...

alamak... cik mat ni segan eh? karipap u buat tu dah cuuuuukup cantik. hehe

sy pernah makan karipap keledek n pastry camtu... beli punya lah. i liked it.

zaliana said...

lawa dah kelim karipap tu..apa beza karipap ngan epok2 yek..err kalau yang bentuk bulat2 dan inti ikan tu bukan org panggil epok2 ke?

Mat Gebu said...

za....org S'pore panggil epok2//kalau kita karipap....yg bulat ada juga org panggil epok2..ntah leer...kadang bila bentuk dan inti dia beruabh skit, terus nama jadi lain kan....biasalahh lain tempat lain namanyaa!!!

Anonymous said...

cik mat.. kalo guna kentang..sesuai dipotong dadu..kalo pakai keledek..takik keledek kecik kecik jer pun ok.. masa dlm kuali..hancur kan...letih cik mat oiii.. dadukan keledek..kalo 23 biji karipap bley ler tahan.. kalo byk..birat jari jemari ..

Mat Gebu said...

Tapi mat tak hancurkan keledek tu, biar mcm kentang juga..tapi kalau buat beratus bukan setakat birat lagi, silap lepas mendadu... jari semua kejangg..apa2 pun terima kasih kerana sudi singgah yeaa...anonymous!!

jo ayee said...

ngan mat ni..nak cantik cam maner lg :P..

Rozie said...

mat...tak der resipi inti karipap yg buh telur rebus? share ler!!!

Mat Gebu said...

kak rozie...yg letak telur rebus tu nak kena tanya "mak dara"..org s'pore yg suka buat gaya mcm tu....

MamaFaMi said...

Lama dah nak buat karipap aka epok-epok, tapi lom juga nampak bayang karipapnya....kalau Mat sebelah rumah, dengan tanpa segan silunya mama hulur pinggan ngecek yang lagi 11 keping dalam freezer tu! Mat bagi 5 keping pun cukuplah, buat lepas kempunan nak makan je...

Azian Hasan said...

Lawa kelim karipap tu. Saya dah dapat anak tiga baru tau kelim karipap itu pun suami yang ajar.Hi..hi..Tangan tak ada seni le katakan.

Mat Gebu said...

MamaFami...
Dengan ikhlas mat bagi, siap bungkus lawa, bubuh reben lagi..hahaha...

Azian Hassan....
Mat pun sama, bila nak buat baru leer practice kelim, biasa kalau nak makan, semua pi beli saja...Tapi nak yang makan inti keledek kenalah buat sendiri...Caya lahh sama hubby u!!!!

Aidan's Mama & Papa said...

kita suuuukkkkaaa noh epok epok keledek!! sukaaaaaa noh!!! balik jb nanti mat buat kan bolehhh..?

Mat Gebu said...

zaza...sampai mcm tu sekali..hahaha.. u ni lawak laa.....

paku pakis said...

menarik web ni...apatah lagi empunya bukan calang2 org..
p/s:cantik apa kelim tu...kalah org pompuan....

umairah said...

dh cuba buat kulit karipap tu..
tima kasih en.mat..suami n anak2 dok puji sangat.
sedap n rasa lain skit..macam ade rasa rangup..lemak2 ..dgn kat alain macam2 ade.. hahaha