BEN ASHAARI

Sunday, November 25, 2007

SAMBAL LADO MUDO

Hari tu, sempat juga mat singah2 di blog rakan Jun, Retno yang berasal dari tanah seberang (Indonesia)....masa skodeng2 tu mat tertarik satu resipi sambal yg berjudul "Sambal Lado Mudo"..bunyi ala2 loghat Minangkabau...jadi hari ni mat cuba lah buat....DAN rasa dia mengancammm U!!!...tak pedas, dan buat lebih boleh simpan dalam peti sejuk. Kalau nak goreng nasi pun senang, cedok 1 - 2 camca besar dah boleh sebagai salah satu perencah, cuma mat tak de tomato mudo..kalau tak sambal tu garenti kaler hijau!!!..

Bahan-Bahannya:-
10 tangkai cili hijau
10 - 15 biji cili padi hijau
2 biji tomato hijau (tomato muda)
150 g bawang merah kecil
2 camca besar jus lemon/lime/limau kasturi
2 camca besar ikan bilis, digoreng garing
100 ml air
Garam dan gula secukup rasa
4 camca besar minyak masak

Cara membuatnya:-
  1. Rebus tomato, cili hijau dan cili padi hingga air susut. Angkat dari dapur dan biar suam. Kisar bahan2 tadi hingga lumat. Ketepikan.
  2. Panaskan minyak dan tumis bahan2 kisar tadi hingga terbit minyak. Masukkan garam, gula dan jus lemon/lime/limau kasturi, kacau rata.
  3. Masukkan ikan bilis goreng tadi gaul sebati. Masak hingga sedikit kering dan rasa, jika ok boleh angkat dan sejukkan sebelum disimpan dalam botol bersih dan boleh simpan dalam peti sejuk untuk kegunaan kemudian. Selamat mencuba!!!

9 comments:

jo ayee said...

mat..makan cam makan sambal belacan ke mat? menarik ni...tp kan..jo tak de lg la cili hijau...benda culi2 ni susah betol nak mencarinyya..next week la kot gu dublin..cari stok makanan..tp tomato hijau dah ada..kat belakang rumah yg tanam sendiri u...:)

Mat Gebu said...

Jo..1st time mat makan, rasa dia tak pedas tau sedap dan masam2 manis lepas tu tak de pun bau "aneh" cili hijau, mungkin sebab kita dah celur dia, cuma sayang mat kehabisan tomato muda...Jo, u boleh tgk hidangan lengkap kat blog Retno...Sedapp!!!!

MamaFaMi said...

Mat...Agak-agak eh lah kan...kalau ese makan sambal lado mudo ni, ese buley jadi mudo ko? Ahakss..gurau je Mat...ini kalau makan dengan sayur celur celur dan ikan goreng garing je pun dah cukup..leh 3 pinggan nih!

Mat Gebu said...

mamafami, kalau makan sure muda 20 tahun!!!..hahaha.Kalau boring asyik makan lauk2 yg canggih, sekali2 makan yg nie..pun sodapp!!!

maR said...

Salm cik mat
Lama jugak dok melawat this site of yours, cuma segan sikit nak leave comment...
Tapi selalunya mmg sangat la teruja dengan makanan-makanan yang disajikan!
Cantik menarik betul...

Mat Gebu said...

Mar..
Ws. terima kasih kerana sudi singgah dapur mat yeaa..mat pun tak de lah pandai mana masak, cuba suka2 dan setakat boleh2 aje...

MyPeriukBelanga said...

ambuii manjanya panggil 'mar'....ahaks youuu!!

matt knis ingt nak wat ini sambal lado tapi tak jadi mandangkn aku laki bini dok tokuntut2 dibueknyo pasai balun dragonfruit abes2san ni haa naik lecet anu den huhuhu...tapi mmg cedap nmpk sambal lado cicah ngan tempeh goreng puhh, sontel lotak tepi japs! ampunnn patek matt!

Mat Gebu said...

mak daro..
Laa...mak daro dgn abg teruna, overdose ke makan buah naga sampai toooottt...tak ikut jadual...hmmm kesiannn!!!!

Retno Prihadana said...

Wah..sudah dicoba ya sambal lado mudonya, biar pedas memang harus ditambah cabe hijau kecil/cabe keriting.