BEN ASHAARI

Thursday, September 27, 2007

ACAR SENGKUANG

Kesian mat tengok sengkuang tinggal sebiji, baki buat pecal hari tu, tergolek je kesepian kat tepi tingkap. Jadi apa kata kita make-over kan dia jadi 'acar'...hehehe..

Bahan Utama:-
1 biji sengkuang sederhana besar
2 biji lada merah, buang biji potong dan dihiris
15 biji telur puyuh, rebus dan kupas kulitnya
1 biji bawang besar, potong baji
5 ulas bawang putih, belah dua
1 inci halia, hiris halus
1 camca besar udang kering, rendam 10 minit, tumbuk kasar
4 camca besar gula
1 camca teh garam
1 camca besar rempah kari
1/3 cawan cuka makan
2 camca besar sos tomato

Rempah Tumis:-
1 batang kayu manis
1 kuntum bunga lawang
4 kuntum bunga cengkih
2 biji buah pelaga

Cara membuatnya:-
  1. Sengkuang, dikupas, potong sederhana nipis dan potong macam batang mancis, redam 15 minit. Toskan.
  2. Dalam kuali, panaskan 3 camca besar minyak masak. Masukkan rempah tumis, bawang putih, halia dan udang kering, kacau hingga wangi, tuang sos tomato dan tumis hingga terbit minyak. Masukkan rempah kari, goreng sekejap dan tuang cuka makan. Tambah garam dan gula. Biar mendidih.
  3. Kemudian masukkan belahan bawang besar, telur puyuh dan cili merah, gaul hingga rata. Akhir sekali masukkan sengkuang dan masak hingga sengkuang lembut sedikit tapi masih rangup. Rasa acar jika cukup masin, manis dan masam bolehlah diangkat.

2 comments:

jo ayee said...

sengkuang tergoleng kesepian..jo pun baru beli sengkuang..sebiji aje..:( dah 4eur=rm16 seketul..tak mkn lg..sayang ..bila dah cukup bahan nak buat rojak buah..taruk sengkuang..hemmm sedapnya

princess said...

cik mat i memnag suka acar buah.. tapi ni i tak pernah mkn lagi.. mesti kene cuba buat tappi kl nnti. sedap buat mkn dgn lauk kenduri ni