BEN ASHAARI

Thursday, September 6, 2007

NASI LEMAK


Nasi lemak satu!!!!....Hari ni ada majlis penutup bacaan Yassin dan Tahlil di masjid....mat dengan penuh keikhlasan memasaklah "nasi lemak" untuk disedekah.....nasib baik Bonda tercinta join venture sekali tolong bungkus2, kalau tak tergede2 pakcik kau nie buat sorang.....terima kasih untuk bonda tercinta.....

Bahan Untuk Nasi Lemak:-
4 cawan beras "Basmathi", cuci dan rendam 20 minit
6 cawan santan
2 batang serai, dititik
2 inci halia, dititik
3 ulas bawang putih, diketuk
1 bii bawang besar, belah 4
3 helai daun pandan, disimpul
1 camca teh garam

Bahan Pelengkap:-
Sambal tumis (resipi dibawah)
Telur dadar/mata kerbau
Kacang tanah goreng
Ikan bilis goreng
Ayam goreng kunyit
Hirisan timun

Cara membuatnya:-
  1. NASI LEMAK:- Toskan beras yang telah direndam tadi. Dalam rice cooker, masukkan beras tadi, santan dan semua bahan2 untuk nasi lemak. Gaul sedikit beras dgn bahan tadi dan masak seperti biasa. Bila nasi masak, gaul perlahan dgn chop stick. Cukup sekadar membalikkan nasi 2 - 3 kali saja. Biarkan ia tanak seketika.
  2. PENYEDIAAN:- Senduk nasi ke dalam mangkuk, padat2kan dan terbalikkan ke dalam pinggan makan. Hias dgn bahan2 pelengkap dan sedia dihidangkan samada untuk sarapan atau dihidangkan pada tetamu.

10 comments:

Lydia said...

pandai nasi lemak n kawan2 dia berpost dlm gambar! Ni mesti photograher yg bagi instruction mana nak pandang... berdiri ke duduk... haha

Mat Gebu said...

hahah..i suruh mereka pose betul2 sebelum kena makan..

ainizakri said...

Salam mat ( dari blog yani dan hani)

AMboi..nak order " nasi lemak satu"... namapk amat menyelerakan sungguh.

Mat Gebu said...

wasalam aini...welcome, jemput masuk...jgn malu2...nasi lemak tu mat buat sekali-sekala je...takutt nak makan u, kolestrol dia...aduhhh...leh poning pala pakcik nie!!!!

jo ayee said...

untung bonda u mat...dapat anak rajin..hemmm...jelesnya...nak order gak la nasi lemak...satu !!!!!!!! sambal kerang ada tak bang..:)

Lydia said...

dah plan nak masak nasi lemak since last week... lepas tengok cik mat punya nasi lemak terus masak hari ni. puas makan... belum sempat nak pose dah kena ngap!

Mat Gebu said...

sambal kerang....aisey! lom sempat cedok dari laut laaa....Sky, bestkan nasi lemak...cuma perkataan "LEMAK" tu saja yang tak best didengar....

Lydia said...

hahaha... cik mat, i called it "coconut rice", sounds much better right?

Mat Gebu said...

Yeaa laaa. "coconut rice"...bunyi pun more to asian kan?...Jom sky kita makan lagi 'coconut rice"...hahaha!

Anonymous said...

Hi Mat,

Bila tengok gmbr nasi lemak you, terus I ke dapur buat nasi lemak, dan satu lagi u punya lemak daging salai juga sedap ... apa ya I nak try lepas ni????