BEN ASHAARI

Monday, September 17, 2007

SUP LABU DENGAN ROTI BAWANG PUTIH


Entah macam mana berbuka puasa hari ni nak makan "sup labu"..ala2 barat tu...semua orang kat rumah heran tengok apa pakcik buat....tak pelah biar orang lain heran asal kita dan diri kita tak heran dengan apa yang kita buat.....dosa ke berbuka makan ala2 orang putih?.....Tapi sedap lahhh....sekali2 makan benda alah ni....yumm yumm!!!!

Bahan-Bahannya:-
100 g labu kuning, dipotong dadu kecil
50 g batang saleri, dipotong kecil
50 g bawang besar, didadu
50 g mentega
30 ml UHT Whipping Cream
25 g tepung gandum
350 ml air
Sedikit garam, gula dan serbuk lada sulah
Hirisan parsley untuk hiasan
Beberapa keping hirisan roti perancis
1 camca besar mentega + 1 ulas bawang putih cincang

Cara membuatnya:-
  1. SUP LABU:-Dalam periuk, cairkan mentega dan tumis bawang besar hingga layu. Masukkan saleri dan labu tadi. Kacau goreng dgn mentega hingga wangi. Perlahankan api dan masukkan tepung gandum sedikit demi sedikit sambil terus mengacau hingga sebati.
  2. Tuang air dan kacau hingga rata. Masak dengan api perlahan hingga labu empuk, sambil terus dikacau. Kemudian biarkan ia suam. Masukkan dalam alat pengisar dan kisar hingga lumat.
  3. Tapis adunan tadi dan tekan dengan spatula hingga menghasilkan pati yang licin. Panaskan kembali dan kacau. Masukkan sedikit garamn, gula dan serbuk lada sulah. Masak hingga pekat. Akhir sekali masukkan UHT Whipping Cream dan kacau hingga rata.
  4. Angkat dan hidangkan dgn roti bawang putih tadi. Tabur dengan sedikit cincangan parsley sebelum menghidang.
  5. ROTI BAWANG PUTIH:- Sapu permukaan setiap potongan roti perancis tadi dengan bancuhan mentega dan bawang putih tadi. Panggang atas kuali hingga garing dan wangi...Selamat mencuba!!!!!!

No comments: