BEN ASHAARI

Sunday, September 16, 2007

LONTONG

Hari ni berbuka "lontong" selain cendol tadi tu....Satu insiden pasal lontong, bila mana pakcik menerima pemberian jiran belakang rumah dan kami bertukar2 juadah. Sekali buka tengok...ALAMAK!!!!...Lontong juga...aduh...sama laaa.... tapi tak pa lah, dia rasa pakcik punya dan pakcik rasa dia punya masakkan....kira adillah kan.....

Bahan-bahannya:-
1 biji kelapa, diparut
2 batang serai, dititik
1 biji bawang besar, dihiris halus
3 ulas bawang putih, diketul
1 inci lengkuas, diketuk
1/2 camca teh serbuk kunyit
1 1/2 camca besar udang kering, rendam 1o minit, toskan dan tumbuk kasar
1 kiub ikan bilis "MAGGI"
1 cekak so hoon, dikerat
Garam, gula dan serbuk perasa (jika suka)

Bahan Sayur:-
1/4 biji kobis, dipotong kecil
1/2 biji sengkuang, dipotong mancis
1 batang lobak merah, dipotong mancis
10 tangkai kacang panjang, dipotong serong
2 keping tauhu, dipotong dadu sederhana besar
2 keping fucuk (tauhu kering), dipotong sederhana besar dan rendam
2 keping tempe, dipotong kecil
1/4 ketul sawi bunga, dipotong kecil

Bahan Lain:-
Nasi impit
Telur rebus
Sambal sotong (boleh rujuk sini utk resipi)
Serunding kelapa (resipi di bawah)

Cara membuatnya:-
  1. Tuang 1 cawan air dalam kelapa parut, ramas dan perah untuk santan no.1. Tuang 700ml air, ramas dan perah untuk santan no.2. Ketepikan.
  2. Dalam periuk, tuang santan no.2, masukkan udang kering, kiub ikan bilis, serai, bawang besar, bawang putih, lengkuas dan serbuk kunyit. Masak hingga mendidih.
  3. Masukkan sengkuang, lobak merah, sawi bunga dan tempe, bila lembut sedikit boleh masukkan kacang panjang, kobis dan fucuk. Biar mendidih perlahan dan masukkan tauhu. Kacau perlahan. Masukkan so hoon, basuh so hoon sejurus sebelum dimasukkan ke dalam periuk. Tambah garam, sedikit gula dan serbuk perasa jika suka.
  4. Akhir sekali tuang santan no.1 dan kacau perlahan, biar mendidih perlahan. Angkat dan boleh dihidangkan bersama nasi impit, serunding dan sambal sotong.

4 comments:

Lydia said...

cik mat tak suruh jiran u tulis comment kat sini lepas makan? :D

Mat Gebu said...

hahaha...Lydia, jiran i tu "nurse"..takut dia komen dan terus inject i dgn jarummm...itu yg takut!!!

Aidan's Mama & Papa said...

lawonya pinggan dia!

Zaza

Lydia said...

mat... mungkin dia dah bubuh 'ubat' dlm lontong kot... dah licin ke belum lontong tu? hahaha