BEN ASHAARI

Wednesday, September 5, 2007

SOTONG GORENG BERSOS SERAI

Hmmm sotong lagi...tapi kali ni siap dengan sos yang esotik.....kira macam "asian blend sauce" leer gamaknya......cepat cicah sebelum habis!!!!!

Bahan Utama:-
700 g sotong
1/2 camca teh garam
1/2 camca teh serbuk lada sulah
1 cawan tepung gandum
Minyak untuk menggoreng

Bahan Sos Serai:-
1 batang serai, cincang halus
2 ulas bawang putih, cincang halus
1 camca besar jus lemon
1 1/2 camca besar "Hoisin Sos"
1 camca teh sos ikan (nampla)
1 1/2 camca besar jus asam jawa
1 camca teh gula
1 biji cili padi, cincang halus

Cara membuatnya:-
  1. UNTUK SOTONG GORENG:-Belah sotong dan potong besar2, cuci bersih dan toskan hingga betul2 kering, kalau perlu lap dengan paper towel. Gaul dengan garam dan lada sulah. Perap 10 minit.
  2. Sedikan frying pan (kuali bontot rata), tuang minyak kurang lebih 1 cawan. Bila minyak panas, ambil sekeping sotong, golek2kan atas tepung gandum hingga rata dan goreng hingga kuning keemasan. 700g sotong tadi buat 4 - 5 kali goreng. Tambah minyak jika kurang. Angkat dan toskan atas paper towel.
  3. UNTUK SOS SERAI:- Dalam mangkuk, satukan semua bahan2 sos dan gaul hingga semua rata dan mesra. Hidangkan bersama2 sotong tadi. Jika tak suka pedas, tak payah letak cili padi dalam sos tadi..

2 comments:

jo ayee said...

best nampak sos serai tu...emmm..resepi baru ni..

Mat Gebu said...

Percaya tak jo, sos serai tu mat dpt dari satu buku masak dari Australia?, cuma dah diubahsuai sikit...kalau jo rasa tak sesuai dgn citarasa, apa lagi ubahsuai lah, kita yg buat dia.....