BEN ASHAARI

Friday, September 21, 2007

LENGKONG SIRAP ROSE


Asyik makan agar2/lengkong yang macam2 perisa, sampai terlupa lengkong warisan orang dulu2 yang mudah, ringkas dan sedap tidak memuakkan..dah leer tu berseri dengan warna merah dan bau rose dan pandan yang membangkitkan nostalgia....selamat mencuba!!!!

Bahan-Bahannya:-
25 g agar-agar tali
1 cawan gula pasir
1000ml air
1 camca besar pati sirap rose (mat guna brand double-lion)
2 helai daun pandan. disimpul

Cara membuatnya:-
  1. Agar2 tali dikerat pendek2 dan rendam 10 minit. Kemudian jerang atas api sederhana dan masak bersama daun pandan hingga agar2 hancur. Masukkan gula dan kacau hingga gula larut.
  2. Tuang pati sirap rose dan kacau hingga rata. Angkat dan tapis agar2 tadi. Tuang dalam acuan kegemaran dan biarkan betul2 keras. Keluarkan dan hidang sebagai pencuci mulut. Simpan lebihan lengkong dalam peti sejuk untuk rasa yang lebih nyaman.....hmmmm..

8 comments:

Lydia said...

cantik gambar ni!! ooooiii... u dah beli mooncake mould eh?? I pun tengah plan nak buat agar, tapi kena tangguh sikit. berapa lama boleh i simpan attap seed dlm peti sejuk eh??

Mat Gebu said...

Alaa...mana boleh "lawan" gambar u tangakp sky...mmg i salute kat u!!...selalu kalau simpan dalam peti sejuk boleh tahan lama laa...hari tu nak beli mooncake mould jenis kayu, yg ada 3 - 4 pattern satu kayu, tapi harga dekat RM50!!..mahal laaa..Lain kali baru beli tunggu budget keluar dulu...

princess said...

simpan budget tu dulu cik mat nnti guna utk budjet tu utk ampau raya ;-)

Mat Gebu said...

Budget raya...hehe i "terima' jee, keluar tak byk..hahaha..

Hani said...

hiiii... Mat tak malu.. dah tua2 dapat duit raya lagi.... :D

cantik dan mengiurkan.... tumpang telan air liur jer la Mat oii... ish... jeles nih...

Mat Gebu said...

hehehe..rezeki jgn di tolak..betul tak kak hani?...tapi kalau ciput2 nya duit raya i tolak juga..ahaksss!!! dasar mata duitan jugak aku nie..hehehe...

MyPeriukBelanga said...

matt, sonang baitu kalu mahe sgt kayu mooncake tuh,ekau pi lerr pahat kat batang2 kayu pokok bakau tu. jgn lupa ghupa dia ala2 makdara dgn wiron & sentil skali taww..baru vouge! ahak...jgn mara haaa tumpang laluuu... :p

Mat Gebu said...

boleh juga tu mak dara...buat jenis yang paling besar..pastu kuih dia buat "kepala meja"..silap2 orang tak mau dtg rumah aku, sebab serammm tgk kuih rupa "kak nis" dgn wiron dan sentil setoet kat tepi bibir....ahakss.